Blog

מזית פלאצ'י | מעצבת פנים / כללי  / כל מה שרציתם לדעת על עיצוב מרפאות שיניים ולא העזתם לשאול!
עיצוב מרפאות

כל מה שרציתם לדעת על עיצוב מרפאות שיניים ולא העזתם לשאול!

תהליך עיצוב מרפאות שיניים חייב להיות מדויק ומקצועי כזה שמשלב בין תקנות ונהלים בתחום הרפואי לבין עיצוב שיהפוך את החוויה במרפאה לנעימה ומרגיעה .

מעצב פנים אשר מתמחה בתכנון ועיצוב מרפאות שיניים יודע לשלב בין האווריה שיש ליצור במרפאה לבין הפונקצונאליות של המקום .

חשוב שהשהייה בחדר ההמתנה לרופא השיניים, תהפוך לחוויה מפתיעה ומרגיעה, כזו שמצליחה להכניס את הפציינטים לאווירה חיובית, אותה מבקש הרופא לייצר. כאשר הוויזואליות שפוגשת את המטופלים מיד עם כניסתם למרפאה איננה עמוסה מדי, כשהריהוט נוח ומאפשר המתנה נעימה והשירות אדיב ומכיל, נוצרת התחושה הטובה והמתבקשת, אשר משפיעה באופן חיובי על תחושות המטופלים ואפילו על הצלחת הטיפול עצמו.

חשוב גם שחדר הטיפולים עצמו יהיה כזה שמאזן בין תכנון פונקציונאלי של החדר, כסא המטופל והנגרות לבין נוחות המטופל, עיצוב ארגונומי ועיצוב נעים של החלל ושהכל כמובן יעמוד בתקנים הרפואיים . 

עיצוב מרפאות שיניים כחלק משירות אדיב למטופלים

טיפולי שיניים עלולים לעורר חששות בקרב מטופלים רבים, שמתקשים להתמודד עם חוסר האונים שלעיתים מתלווה לתהליך הטיפולי. זוהי הסוגיה שאותה "פוגשים" מעצבי פנים, שמחדשים מרפאות שיניים קיימות כחלק משיפוץ בקליניקה, או מעצבים שאחראים לעיצוב קליניקה חדשה מ-א' ועד ת'.

מחד, הדגש בטיפולי שיניים הוא, באופן טבעי, על מקצועיות הרופאים ועל היכולת לתת מענה מדויק, יסודי ונכון לבעיות שעבורן מגיעים הפציינטים אל המרפאה. אולם מאידך, ידוע כי לתחושות של הפציינטים טרם הכניסה לתהליך הטיפולי עצמו, כמו גם לחוויה שלהם בתוך חדר הרופא, יש השפעה ישירה על התנהלות הטיפול כולו וזהו "כלי" חשוב שמשמש את מעצבי הפנים, בתהליך עיצוב המרפאה.

ההבנה היא כי לכלל האנשים אשר שוהים בתוך מרפאות שיניים, יש צרכים משלהם שאמורים לקבל מענה:

  • הרופאים ונותני השירות האחרים כגון סייעות השיניים, מזכירות וכדומה – הדגש הוא על ריהוט, מכשור ואבזור איכותיים, שמאפשרים תפקוד מיטבי בזמן העבודה ונוחות מקסימלית בתנועה בתוך המרפאה. כל החלקים בקליניקה שניתנים לעיצוב, כאלה שאינם מכשור רפואי גרידא, צריכים לשרת את אנשי הצוות בצורה המיטבית ולתמוך בעבודתם ובהקניית אווירה טובה שתשפר את פעולותיהם.
  • הפציינטים והמלווים שלהם – דגש על מרחב המעניק תחושה מרגיעה ומסבירת פנים, נוחות בישיבה ממושכת וחלל אסתטי המשדר שלווה.
  • כאשר במהלך תכנון ועיצוב הקליניקה הזרקור מופנה לשני הכיוונים – הן על חווית המטופלים והן על חווית המטפלים ועל עמידה בהנחיות רפואייות, למעשה רק אז מושגת האווירה הרצויה.

דגשים בעיצוב מרפאות שיניים

מחקרים רבים מצביעים על כך שישנם גוונים מסוימים, שמתקבלים בקרב בני אדם כ"נקיים" יותר בהשוואה לאחרים, כמו גם שילובי צבעים ש"מרגיעים" ומעבירים מסרים ויזואליים נעימים. הצבע הלבן, למשל, נחשב לצבע אלגנטי, נקי וסולידי והוא, בדרך כלל, יהיה הדומיננטי הן על קירות המרפאה והן בבחירת גוונים של אביזרים ומכשירים שונים.

גם גוונים שייבחרו כ"קונטרה" ללבן השולט, בין אם מדובר בצבעים של הכורסאות בחדר ההמתנה, השולחנות או אביזרים שונים, מומלץ כי יהיו מאותה "משפחה" – מונוכרומטיות נחשבת למקובלת ביותר בקליניקות, כשהיא באה לידי ביטוי במעטפת החדר, למשל צביעת קיר אחד בגוון ירוק, שיתאים לכסאות ירוקים בהירים בחדר ההמתנה, או שילובים עדינים של גווני פסטל שאינם תופסים את תשומת הלב באופן בולט.

הצבעוניות בתהליך עיצוב מרפאות שיניים צריכה לשמר את הסולידיות הרצויה, כאשר צבעים חזקים בהחלט יכולים להיות חלק מ"הלבשת הקליניקה", אך באופן "מדוד", למשל בתמונות וציורים שייתלו על הקירות ובמתחם המיועד להמתנה של ילדים, בו ניתן לשלב גוונים עוצמתיים יותר שימצאו חן בעיניהם של בני הגיל הצעיר.

חשיבות האור ביצירת אווירה מרגיעה

עיצוב תאורה במרפאות מכל הסוגים ובפרט כחלק מעיצוב מרפאת שיניים, צריך להתחשב בכלל הפעילויות המתרחשות בחללי הקליניקה השונים. ידוע כי אור בהיר וחזק הוא חיוני לתפקוד תקין של המטפל, לכן חשוב להתקין מנורות ואביזרי תאורה מותאמים, הן בהיבט של סוגי הגופים והן במיקומים שבהם הם יותקנו. יש לזכור, כי המטרה בעיצוב התאורה בקליניקה היא למקסם את היכולת של הרופאים לתת מענה למטופלים וזהו הערך העליון בתהליך זה.

עם זאת, בחללים הציבוריים ובחדרי ההמתנה, ניתן לשלב גופי תאורה שתכליתם דקורטיבית יותר ונורות המפיצות אור בוהק פחות.

הרמוניה ואסתטיקה עיצובית בחללים ציבוריים לעומת מרפאות שיניים

למרות שעיצוב חללים ציבוריים הינו למעשה, תכנון של מתחמים שבהם שוהים אנשים זרים זה לזה בו זמנית, יש לזכור כי ההגעה אל מרפאת השיניים עבור כלל בני האדם היא חוויה פסיכולוגית לא פשוטה, הן למבוגרים והן לילדים.

היכולת של עיצוב מרפאות שיניים, כזה ששם את הפוקוס על החוויה האנושית עצמה ומייצראת האווירה המבוקשת באמצעות בחירה נכונה של גוונים בכל אחד מהרבדים הפיזיים של הקליניקה, למעשה עשויה לשנות גם את הרגשות השליליים שעלולים לעלות בקרב המטופלים. ולהפוך את החוויה להרבה יותר נעימה.

לשיחת ייעוץ ללא עלות התקשרו עכשיו

Call Now Button דילוג לתוכן